KlantenserviceOver ons
Inloggen
NEWS

Otrium introduces made-to-measure packaging

The new packaging machine scans items to determine their size and creates a unique fitted packaging, limiting any unnecessary space.

22 DECEMBER 2023
Fashion's carbon footprint isn't a small thing. The fashion industry produces 5% of the world’s carbon emissions and is the world’s 3rd largest polluter. We're part of that, but we're striving to change that story. Here's what we're up to:
In 2023, we introduced a new packaging machine in our European warehouse to create tailor-made packaging. The new packaging machine scans items to determine their size and creates a unique fitted packaging, limiting any unnecessary space. We moved away from one-sized boxes to minimise material usage. 
Reducing our operational footprint: one package at a time Our new packaging machine is making a real difference—cutting emissions by over 50% per item shipped. To be exact 51.88%, the equivalent of 0.075 kg CO2-eq. It's a small win, but a win nonetheless. Reducing our operational footprint means innovating one step at a time. We move as smart and quick as possible as we are conscious of the urgency of climate change.
Using Less, Using Smart It's really just about using energy and materials smarter.This is our three-step approach:
  1. Thinner, unbleached materials that are recycled and FSC certified. Lower and recycled materials means less waste.
  2. By making the boxes to fit the items shipped, we reduce the box size. This impacts the whole supply chain down to customer delivery with less vehicles required to move the same amount of orders.
  3. Solar power for our warehouse and teaming up with couriers who care about the environment.
Our Footprint is Our Responsibility 
A carbon footprint measures the amount of carbon dioxide released into the atmosphere as a result of the activities a person, organisation or community does. A carbon footprint is measured in terms of tons of CO2 emissions. The smaller your carbon footprint, the smaller the impact on the environment and climate change. Find our latest climate report here
Our ambition is to reduce our carbon footprint to become Net Zero in 2030 in line with the Science Based Targets initiative.  Read more about our commitment here
If you have any questions, great ideas or feedback please reach out to our Sustainability team at [email protected].

More from Otrium

See all articles
NEWS

Otrium's Recycling Service

undefined, we talked about the challenge of damaged returns, and how we give half of these items a second chance on our platform through repairs. Unburdening our Fashion Brand Partners to maximise margins while preventing these pieces from going to waste.  The other half of these items cannot be restored to perfect condition. We provide a few alternative routes to repurpose these items. Our Fashion Brand Partners get presented the options to either sell these to stock buyers or receive them back at their warehouse to repurpose in other ways. The last option is not ideal as this creates a double logistical movement: from the Otrium warehouse → to the partner’s warehouse → to the partner’s recycling  partner. Resulting in additional costs, and climate impact coming from packaging and logistics.  In May 2024, we teamed up with Fashion to Fiber and Frankenhuis (both part of Boer Groep) to offer local mechanic textile recycling as an alternative for sending these items back to the warehouses of our Fashion Brand Partners. The items are collected in reusable bags and moved from our warehouse to Frankenhuis, which is across the street. 
B CorpEen gecertificeerde B Corp worden is een belangrijke stap en biedt een duidelijk raamwerk om verdere progressie te boeken en verantwoording af te leggen aan hoge sociale en milieunormen. Gedurende het certificeringstraject is Otrium beoordeeld op vijf pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Minimaal 80 punten zijn er nodig voor een bedrijf om B Corp te worden. Het behalen van undefined van de 200 is - zeker als jong bedrijf - een mijlpaal voor Otrium. Het geeft erkenning voor de impact van het werk dat is verricht in de afgelopen jaren en de bedrijfsvoering in het bijzonder. Om het certificeringsproces te voltooien moeten bedrijven de impact van hun beslissingen op al hun belanghebbende vastleggen in hun statutaire documenten. Gecertificeerd worden is zeker niet het einde van de reis, want elke drie jaar wordt er gekeken of je aan de (steeds hogere) standaarden voldoet voor hercertificering. Samen met belangrijke merk partners, supply chain partners en klanten blijft Otrium waar mogelijk verbeteren en werken aan een toekomst waarin alle geproduceerde kleding gedragen wordt. Zo is Otrium hard bezig om de levenscyclus van modeartikelen verder te verlengen door onder andere beschadigde producten te repareren. Naast de missie wordt er voortdurend gewerkt aan het verbeteren van de operationele footprint door bijvoorbeeld minder en gerecycled verpakkingsmateriaal te gebruiken en een sterk verbeterde last-mile door middel van het GoGreen Plus programma van DHL in Nederland. Otrium blijft zich inzetten voor een betere toekomst voor de mode-industrie, waarbij ‘all clothing should be worn’ centraal staat. Jaarlijks rapporteert Otrium over de impact van het businessmodel, zie undefined het laatste rapport. Break-even in Q4 2024Eind 2023 zijn de ambitieuze plannen van Otrium voor 2024 en met het oog op 2025 bekend gemaakt, waaronder break-even draaien in Q4 2024 en winstgevende groei in 2025. De toenmalige CFO Frank van Valderen werd met ingang van januari 2024 benoemd als CEO om de nieuwe strategie uit te rollen. Van Valderen heeft veel relevante ervaring uit zijn eerdere leiderschapsrollen bij bekende e-commerce retailers.   Onder zijn leiding heeft Otrium in Europa zich gericht op het verkopen van meer relevante, aantrekkelijke merken. Denk aan merken als: Levi’s, New Balance, Axel Arigato, Rains, Moschino, The Kooples die allemaal in 2024 op Otrium zijn gekomen. Daarnaast heeft Otrium sterke merken van eigen bodem zoals Scotch & Soda, McGregor en Fabienne Chapot. Tot slot is er afscheid genomen van minder relevante merken die niet aantrekkelijk genoeg voor consumenten waren of waarop Otrium verlies maakte. Dit tezamen heeft ertoe geleid dat trouwe Otrium klanten nog loyaler werden, hun frequentie steeg en dat de marge per order toenam.  Frank van Valderen, CEO Otrium: ‘We zien dat onze klanten dit waarderen. Ze kopen meer designer en affordable luxury merken. Alles draait bij ons om de juiste merken voor de juiste prijzen aanbieden. We weten dat onze klanten van een goede deal houden en onze merken zijn blij als we hun producten met een goede marge kunnen verkopen. 1 + 1 = 3 in dit geval - blije merken en blije klanten. En dat gaan we in 2025 nog veel meer doen.’  Eind 2023 zijn de Verenigde Staten activiteiten van Otrium overgedragen aan de Rue Gilt Groupe en de verkoopactiviteiten in het Verenigd Koninkrijk gestopt. De verbetering van het operationele resultaat in Europa en het stoppen van de verliezen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk heeft ertoe geleid dat de burn in 2024 significant lager was dan in 2023. In het laatste kwartaal van 2024 heeft Otrium voor het eerst in haar bestaan zwarte cijfers geschreven. Het EBITDA verlies over heel 2024 is met circa 70% gedaald ten opzichte van 2023. Frank van Valderen, CEO Otrium: ‘Het was niet makkelijk om deze turnaround te maken en het hele Otrium team heeft hier enorm hard aan gewerkt. Ik ben er trots op dat we dit samen bereikt hebben en deze nieuwe springplank gemaakt hebben om winstgevend door te groeien en Otrium verder uit te bouwen.’  Steeds meer merken geloven in Otrium’s missie en werken samen aan een nieuwe toekomst voor mode. Er zijn inmiddels ruim 300 modemerken verkrijgbaar bij Otrium.  Voor meer informatie over: Op maat gemaakte verpakkingen undefined Otrium’s Reparatieservice undefined Otrium’s Recycling Service undefined Neem voor meer informatie en/of interviewverzoeken contact op met: Emelin Naudin ten CatePR Manager [email protected]: 0031 6 47 138 296Over Otrium Otrium, opgericht in 2017, is een B Corp-gecertificeerde fashion outlet met een duidelijke missie: alle geproduceerde kleding moet gedragen worden. Hiermee biedt Otrium een oplossing voor een groeiende uitdaging binnen de mode-industrie; sinds 2000 is de productie van kleding verdubbeld, maar één op de zes van deze nieuwe items bereikt de consument niet eens. Steeds meer wetgeving rondom duurzaamheid in de mode-industrie, zoals het EU-kader inzake Ecodesign, dat een verbod omvat op de vernietiging van onverkochte kleding en schoenen, ondersteunt dit streven. Otrium is daarmee niet alleen een aantrekkelijke oplossing voor (internationale) modemerken, maar ook voor de consument die profiteert van het gevarieerde en hoogwaardige aanbod tegen aantrekkelijke prijzen. Zo shop je maar liefst meer dan 300 modemerken tegen kortingen tot 75%.  Over B Lab B Lab transformeert de economie ten behoeve van iedereen, alle gemeenschappen en de planeet. Als leider op het gebied van economische systeemverandering creëert het wereldwijde netwerk normen, beleid en hulpmiddelen voor het bedrijfsleven. Daarnaast certificeren ze bedrijven – beter bekend als B Corps – die voorop lopen. Tot op heden omvat de wereldwijde gemeenschap meer dan 9.400 B Corps in 92 landen en 161 sectoren, en beheren meer dan 200.000 bedrijven hun impact met de B Impact Assessment.www.bcorporation.eu
At Otrium, we're thrilled to share the progress we've made in 2023 and to reaffirm our commitment to creating a positive impact in the fashion world. This year, we assessed the development across four priorities of our impact strategy: extending the life cycle of fashion, climate & nature, inspiring better choices, and responsible leadership. While these achievements are a source of pride, we’re even more excited about our plans for continuous improvement.Curious about our success, ongoing efforts, challenges, and plans for the future? Read undefined!Here’s a summary of the must-know insights:undefined Otrium’s main goal is to fight textile waste by finding new homes for unsold fashion items. In 2023, we made great strides: - We resold 3,5 million past-season clothing items through our undefined and rerouted an additional 1,145,922 goods using the undefined.- We undefined 7,074 garments to local communities.- About 50% of the damaged items were repaired using the undefined.- We undefined 200,571 best-selling items for outlets, basing our decisions on data and using excess fabrics for smaller collections - though this reproduction is a small part of our business compared to the industry average (5.5% versus 25-60%). All in all, we exceeded our goal of expanding our services to save 25,000 pieces. While we chose to postpone the launch of the Environmental Recovery Value B2B platform, we did create an internal dashboard that showcases carbon emissions avoided and waste saved per item, as well as conducted our most extensive research on impacts with findings set for release in 2024.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang de nieuwste kortingen, merken en drops.
54DE8BC7-7BB5-43A0-BC5A-163436F3BE63
4
/
5
Certified Bcorp Logo
0BAB7724-CC88-4EC8-BE8C-A263D118A28F3FBC6BD0-1176-4799-B62E-BA2AE710C338
  • 4
    /
    5
  • Certified Bcorp Logo

Otrium

  • Over ons
  • Blog
  • Carrière
    We're hiring
  • Partnerships
  • Persruimte
  • Certified B Corporation™
  • Ethical Governance
  • Ethical impact

Otrium

Download de app

Volg ons

© 2016-2025 Otrium, behalve bepaalde inhoud geleverd door derden
Privacy and Cookie Statement