KlantenserviceOver ons
Inloggen
NEWS

Met trots delen we dat Otrium nu officieel B Corp-gecertificeerd is!

Heel goed nieuws voor de online fashion outlet met een missie: Otrium. In het laatste kwartaal van 2024 draait Otrium break-even en wordt de welbekende B Corp certificering behaald. Het worden van een B Corp laat zien dat Otrium hoge standaarden hanteert op gebied van duurzame en sociale bedrijfsvoering. De missie van Otrium is sinds de oprichting gericht om ervoor te zorgen dat alle geproduceerde kleding daadwerkelijk wordt gedragen. Meer dan 1 op de 6 kledingstukken die geproduceerd zijn, worden nooit gedragen. Elke dag geeft de online fashion outlet miljoenen onverkochte kledingstukken daarom een nieuwe kans via hun platform.

13 JANUARY 2025
B Corp
Een gecertificeerde B Corp worden is een belangrijke stap en biedt een duidelijk raamwerk om verdere progressie te boeken en verantwoording af te leggen aan hoge sociale en milieunormen. Gedurende het certificeringstraject is Otrium beoordeeld op vijf pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Minimaal 80 punten zijn er nodig voor een bedrijf om B Corp te worden. Het behalen van 91,6 punten van de 200 is - zeker als jong bedrijf - een mijlpaal voor Otrium. Het geeft erkenning voor de impact van het werk dat is verricht in de afgelopen jaren en de bedrijfsvoering in het bijzonder. Om het certificeringsproces te voltooien moeten bedrijven de impact van hun beslissingen op al hun belanghebbende vastleggen in hun statutaire documenten. Gecertificeerd worden is zeker niet het einde van de reis, want elke drie jaar wordt er gekeken of je aan de (steeds hogere) standaarden voldoet voor hercertificering. Samen met belangrijke merk partners, supply chain partners en klanten blijft Otrium waar mogelijk verbeteren en werken aan een toekomst waarin alle geproduceerde kleding gedragen wordt.
Zo is Otrium hard bezig om de levenscyclus van modeartikelen verder te verlengen door onder andere beschadigde producten te repareren. Naast de missie wordt er voortdurend gewerkt aan het verbeteren van de operationele footprint door bijvoorbeeld minder en gerecycled verpakkingsmateriaal te gebruiken en een sterk verbeterde last-mile door middel van het GoGreen Plus programma van DHL in Nederland. Otrium blijft zich inzetten voor een betere toekomst voor de mode-industrie, waarbij ‘all clothing should be worn’ centraal staat.
Jaarlijks rapporteert Otrium over de impact van het businessmodel, zie hier het laatste rapport.
Break-even in Q4 2024
Eind 2023 zijn de ambitieuze plannen van Otrium voor 2024 en met het oog op 2025 bekend gemaakt, waaronder break-even draaien in Q4 2024 en winstgevende groei in 2025. De toenmalige CFO Frank van Valderen werd met ingang van januari 2024 benoemd als CEO om de nieuwe strategie uit te rollen. Van Valderen heeft veel relevante ervaring uit zijn eerdere leiderschapsrollen bij bekende e-commerce retailers.  
Onder zijn leiding heeft Otrium in Europa zich gericht op het verkopen van meer relevante, aantrekkelijke merken. Denk aan merken als: Levi’s, New Balance, Axel Arigato, Rains, Moschino, The Kooples die allemaal in 2024 op Otrium zijn gekomen. Daarnaast heeft Otrium sterke merken van eigen bodem zoals Scotch & Soda, McGregor en Fabienne Chapot. Tot slot is er afscheid genomen van minder relevante merken die niet aantrekkelijk genoeg voor consumenten waren of waarop Otrium verlies maakte. Dit tezamen heeft ertoe geleid dat trouwe Otrium klanten nog loyaler werden, hun frequentie steeg en dat de marge per order toenam. 
Frank van Valderen, CEO Otrium: ‘We zien dat onze klanten dit waarderen. Ze kopen meer designer en affordable luxury merken. Alles draait bij ons om de juiste merken voor de juiste prijzen aanbieden. We weten dat onze klanten van een goede deal houden en onze merken zijn blij als we hun producten met een goede marge kunnen verkopen. 1 + 1 = 3 in dit geval - blije merken en blije klanten. En dat gaan we in 2025 nog veel meer doen.’ 
Eind 2023 zijn de Verenigde Staten activiteiten van Otrium overgedragen aan de Rue Gilt Groupe en de verkoopactiviteiten in het Verenigd Koninkrijk gestopt. De verbetering van het operationele resultaat in Europa en het stoppen van de verliezen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk heeft ertoe geleid dat de burn in 2024 significant lager was dan in 2023. In het laatste kwartaal van 2024 heeft Otrium voor het eerst in haar bestaan zwarte cijfers geschreven. Het EBITDA verlies over heel 2024 is met circa 70% gedaald ten opzichte van 2023. 
Frank van Valderen, CEO Otrium: ‘Het was niet makkelijk om deze turnaround te maken en het hele Otrium team heeft hier enorm hard aan gewerkt. Ik ben er trots op dat we dit samen bereikt hebben en deze nieuwe springplank gemaakt hebben om winstgevend door te groeien en Otrium verder uit te bouwen.’ 
Steeds meer merken geloven in Otrium’s missie en werken samen aan een nieuwe toekomst voor mode. Er zijn inmiddels ruim 300 modemerken verkrijgbaar bij Otrium. 
Voor meer informatie over:
Op maat gemaakte verpakkingen hier
Otrium’s Reparatieservice hier
Otrium’s Recycling Service hier
Neem voor meer informatie en/of interviewverzoeken contact op met:
Emelin Naudin ten Cate
PR Manager Otrium
Telefoon: 0031 6 47 138 296
Over Otrium Otrium, opgericht in 2017, is een B Corp-gecertificeerde fashion outlet met een duidelijke missie: alle geproduceerde kleding moet gedragen worden. Hiermee biedt Otrium een oplossing voor een groeiende uitdaging binnen de mode-industrie; sinds 2000 is de productie van kleding verdubbeld, maar één op de zes van deze nieuwe items bereikt de consument niet eens. Steeds meer wetgeving rondom duurzaamheid in de mode-industrie, zoals het EU-kader inzake Ecodesign, dat een verbod omvat op de vernietiging van onverkochte kleding en schoenen, ondersteunt dit streven. Otrium is daarmee niet alleen een aantrekkelijke oplossing voor (internationale) modemerken, maar ook voor de consument die profiteert van het gevarieerde en hoogwaardige aanbod tegen aantrekkelijke prijzen. Zo shop je maar liefst meer dan 300 modemerken tegen kortingen tot 75%. 
Over B Lab 
B Lab transformeert de economie ten behoeve van iedereen, alle gemeenschappen en de planeet. Als leider op het gebied van economische systeemverandering creëert het wereldwijde netwerk normen, beleid en hulpmiddelen voor het bedrijfsleven. Daarnaast certificeren ze bedrijven – beter bekend als B Corps – die voorop lopen. Tot op heden omvat de wereldwijde gemeenschap meer dan 9.400 B Corps in 92 landen en 161 sectoren, en beheren meer dan 200.000 bedrijven hun impact met de B Impact Assessment.
www.bcorporation.eu

More from Otrium

See all articles
Ethical Conversations

Ethical Conversations: A Talk with Nubikk

Otrium is committed to the mission that all clothing produced should be worn. While no item or fashion brand can be perfectly 'ethical,' there are many areas where brands can make significant improvements. We want to support fashion companies striving for more responsible fashion and empower consumers to understand what this journey entails.To offer an objective perspective on the responsibility journey of the brands featured on Otrium, we have collaborated with industry rating specialists from Good On You. This partnership makes it easier for our members to find “Ethically rated” items and support brands working to create a better fashion industry. Most brands on our platform are rated by Good On You, and “Ethically rated” items come from those fashion companies with scores of 3/5 (It's a start), 4/5 (Good) or 5/5 (Great). More information about the ratings can be found on undefined. In our Ethical  Conversations series, we’re exploring the approaches of “Ethically rated” brands featured on Otrium. This time, we spoke with Nubikk. The brand’s Operations Manager, Inge, and Marketing Manager, Leontine explained how they try to conduct business in a more responsible way.How did Nubikk’s journey towards a more responsible approach begin?It all started with the founder, Daan Baeten. His reason for finding Nubikk was to create durable premium quality shoes. Around 6 years ago, we started accelerating our responsibility efforts, which was encouraged by one of our biggest clients: the Bijenkorf. They only wanted to work together with shoe brands that were audited and certified by several sustainability labels, like LWG or BSCI. At the time, we also became a member of the Leather Working Group (LWG) and encouraged our suppliers to work with certified leather only. What sustainability initiatives does Nubikk have?At Nubikk, we don't want to pretend to be at the forefront. But by weaving sustainability into our DNA, we are taking steps forward every day. Here are a few of our  initiatives:  1. We work on our supply chainWe produce our entire collection in Europe, mostly in Portugal. Also, our factories all adhere to our Code of Conduct and Business Social Compliance Initiative, ensuring that suppliers adhere to environmentally and socially responsible practices, with a particular focus on improving working conditions and labour rights. Moreover, our main leather suppliers are members of the Leather Working Group (LWG) and meet rigorous standards for responsible sourcing and reduced environmental impact.  2. We offer repair servicesWe strive to deliver perfect products, but damages or defects sometimes occur. In such cases, we try to repair the products through one of our experts. Only if repair isn’t possible do we offer an alternative solution. To extend the life of damaged shoes, for example, we provide our customers with eyelets, laces, and other parts. 3. We give returns a second chanceProducts that are returned or exchanged due to minor imperfections are given a second chance through a local sample sale or an external partner.  How do you involve consumers in sustainability?Something small we do is that we encourage our customers to return broken shoes for repairs, instead of throwing away a shoe because of a minor issue. In 2023 we successfully repaired 470 pairs. Next to this, we also provide informative content about our responsibility efforts on our website to help customers make informed decisions. How is Nubikk different from other shoe brands?Our mission statement, "Lightweight is our luxury standard," emphasises comfort and quality. All our shoes, from high-knee boots to sneakers, are lightweight, comfortable, and made from high-quality materials. We see that customers value this approach via their positive reviews. What is the biggest challenge for Nubikk when it comes to sustainability?The number of returns is a big sustainability challenge. Many consumers order two pairs of shoes and return the ones that don’t fit. To solve this, we try to inform our customers as much as possible. We offer a 3D and virtual try-on tool and an extensive Size Advice tool with a sizing chart and guide on our website. And what are your biggest goals?In addition to complying with the Corporate Sustainability Reporting Directive, we are committed to pursuing our own goals. One major objective is to map the environmental footprint of all our products and be able to show where each component is made. Next to this, our aim is to ensure that all our shoes are 100% LWG-certified. What is going well in the fashion industry?Environmental awareness is increasing within larger companies. Scandals often accelerate this trend. Although such scandals can be unfortunate for the brands involved, they do accelerate greater supply chain transparency.  … and what really needs to change?It’s unfortunate that many fast-fashion brands release excessive amounts of clothing each year. The focus should shift to producing timeless, high-quality pieces. Additionally, the volume of returns and their disposal is alarming. Fortunately, several organisations have developed innovative solutions to address the issue of returns. What is the biggest misconception about sustainable clothing?Many people might believe environmentally conscious clothing is boring, but it’s quite the opposite. A company's challenge is to make its responsibility story aesthetically pleasing.  Name a change that a consumer could make to become more environmentally conscious.When choosing shoes, consumers should opt for the ones that suit them and can be worn in many ways. Once the perfect pair is found, proper care is essential to ensure they last longer.
Otrium is committed to the mission that all clothing produced should be worn. While no item or fashion brand can be perfectly 'ethical,' there are many areas where brands can make significant improvements. We want to support fashion companies striving for more responsible fashion and empower consumers to understand what this journey entails.To offer an objective perspective on the responsibility journey of the brands featured on Otrium, we have collaborated with industry rating specialists from Good On You. This partnership makes it easier for our members to find “Ethically rated” items and support brands working to create a better fashion industry. Most brands on our platform are rated by Good On You, and “Ethically rated” items come from those fashion companies with scores of 3/5 (It's a start), 4/5 (Good) or 5/5 (Great). More information about the ratings can be found on undefined. In our Ethical  Conversations series, we’re exploring the approaches of “Ethically rated” brands featured on Otrium. This time, we sat down with Dante6. Evelyne, the brand’s Co-Founder, and Emily, its Product Development & Sustainability Manager, provided insights into their commitment to responsible business practices. What sustainability initiatives does Dante6 have?Responsibility has been formally integrated into Dante6’s brand strategy and values since 2020. The focus on sustainability has only grown over the last few years, due to new regulations and customers' rising demands. At the moment, we are building a Responsibility Roadmap with our strategy consultant, encompassing our vision, mission, and objectives, which are aligned with the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs). Some of our key areas of focus are using more responsible materials and improving the working conditions in the value chain. To ensure the protection of workers’ rights and improve environmental conditions in the supply chain, we are a member of Amfori’s Business Social Compliance Initiative (BSCI) and the Business Environmental Performance Initiative (BEPI). How do you involve consumers in sustainability?We conduct customer surveys regularly, which consistently show that consumers highly value sustainability. Also, our agents report that our wholesale customers appreciate and recognise our commitment to more ethical production. This is a great confirmation, yet for us, responsibility is a concept which is firmly embedded in our brand values. Therefore, at Dante6, we prioritise responsibility in all aspects of our business, without waiting for customer demand first.  How is Dante6 different from other fashion brands?Dante6 distinguishes itself by empowering women with timeless wardrobe essentials that inspire confidence and complement individual style perspectives. We aspire to make luxury accessible while ensuring comfort and self-expression. What is your biggest challenge?In comparison with conventional materials, more ethical options are often more expensive and generally require high minimum order quantities. We advocate for broader access to improved materials and more attainable prices through continued demand and industry collaboration.  Another challenge is (European) legislation. Practical implementation of packaging regulations, for instance, is taking place on a country level, which is difficult to navigate for a brand like ours, which is active in several European countries. And your biggest goals?For our responsibility policy, we've embraced the 17 UN SDGs, of which we picked 6 that are closest to our brand values. We defined 4 key pillars. As the backbone of our Responsible Policy, our focus is to develop a Responsible Materials Strategy and to support our business partners in ensuring the protection of workers’ rights. Next to that, we commit to the improvement of environmental conditions in the value chain and prioritise data analysis to better forecast production and reduce excess stock. Zooming out: what is going well in the fashion industry?One of the positive shifts in the fashion industry is heightened consumer awareness and advocacy. It’s also remarkable to observe the significant movement towards transparency that we have collectively embraced, particularly during COVID-19. Practices that were previously considered impossible are now embraced. For example, there is now much more openness from our suppliers in their communication about production.  … and what really needs to improve?It would help consumers to be more conscious of the work that has been put into a garment before they buy it. We believe a better understanding of the way garments are produced would help a higher valuation of the product. It could change the Take-Make-Waste approach which is so destructive for the planet.  Brands can take the lead in communicating about this, to inspire their customers and increase their understanding. On a European level, we hope that in the next few years, there will be more clarity in policies and that these policies will apply to all countries alike. This will decrease the hassle companies now have to undergo to abide by all the national laws. Lastly, we hope there will be measures to protect European brands from unfair competition of fast fashion concepts like Shein, which don’t care about healthy or fair working conditions for workers and are destroying the market.  Name a change that a consumer could make to become more environmentally conscious.Consumers can make a significant impact by cherishing their clothing, wearing it with care, minimising washing & machine drying, and donating it to charities once they no longer need the items.  It is so simple, yet effective.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang de nieuwste kortingen, merken en drops.
54DE8BC7-7BB5-43A0-BC5A-163436F3BE63
4
/
5
Certified Bcorp Logo
0BAB7724-CC88-4EC8-BE8C-A263D118A28F3FBC6BD0-1176-4799-B62E-BA2AE710C338
  • 4
    /
    5
  • Certified Bcorp Logo

Otrium

  • Over ons
  • Blog
  • Carrière
    We're hiring
  • Partnerships
  • Persruimte
  • Certified B Corporation™
  • Ethical Governance
  • Ethical impact

Otrium

Download de app

Volg ons

© 2016-2025 Otrium, behalve bepaalde inhoud geleverd door derden
Privacy and Cookie Statement