Good On You gebruikt alleen openbaar beschikbare informatie. Het is fundamenteel voor consumentenrechten dat merken volledig, nauwkeurig en consistent rapporteren over hun impact. Als consument heb je het recht om te weten hoe merken invloed hebben op de kwesties die voor jou het belangrijkst zijn. Transparantie bevordert verantwoording en is cruciaal bij het vormgeven van regelgeving en het houden van merken aan hun beloften.
Meest vertrouwde methodologie
De beoordelingen van Good On You zijn uitgebreid, waarbij de praktijken van merken in hun hele toeleveringsketen in aanmerking worden genomen, van ruwe vezels tot het einde van het gebruik van producten. In totaal beoordeelt Good On You tot 1000 datapunten over meer dan 100 belangrijke kwesties en indicatoren om tot de score van elk merk te komen. Ze wegen certificeringen, standaard systemen en andere externe bronnen af op basis van hun bereik, de kwaliteit van hun borgingssystemen en resultaten.
Met behulp van eigen technologie evalueren de analisten van Good On You elk merk volgens hun rigoureuze methodologie, die zij hebben ontwikkeld in samenwerking met branche-experts, academici en organisaties (zoals Fashion Revolution, Fair Trade, Fashion for Good en Four Paws). Materialiteit is cruciaal, wat betekent dat ze kwesties beoordelen op basis van wat algemeen wordt geaccepteerd door experts als het meest invloedrijk op mensen, de planeet en dieren.
Gebruiksvriendelijke beoordelingen
Good On You streeft ernaar het voor iedereen gemakkelijk te maken om te begrijpen hoe hun keuzes invloed hebben op de kwesties die ze belangrijk vinden. Voor consumenten betekent dit dat ze de impact van een merk net zo gemakkelijk kunnen controleren als de prijs van een product. Voor bedrijven betekent dit dat ze gebruikmaken van de innovatieve technologie van Good On You en ongeëvenaarde beoordelingsgegevens om hun impact te begrijpen, te verbeteren en te communiceren. Voor de media betekent dit dat ze de go-to duurzaamheidsexpert zijn om te helpen bij het vormgeven en contextualiseren van rapportages.
Belangrijke kwesties waarop Good On You merken beoordeelt
Good On You gelooft dat je het recht hebt om te weten waar en hoe je kleding wordt gemaakt, wie ze produceert, waarvan ze zijn gemaakt, hoe werknemers worden behandeld en wat de impact van de producten is op het milieu en dieren gedurende hun hele levenscyclus.
De complexe toeleveringsketens van de mode-industrie betekenen dat duurzaamheidskwesties inherent complex zijn. Om je te helpen je te concentreren op wat het belangrijkst is, organiseert Good On You de kwesties in drie overkoepelende gebieden: mensen, de planeet en dieren.
Mensen
De beoordeling van mensen beoordeelt hoe goed merken hun impact op werknemers in de toeleveringsketen aanpakken. Dit omvat beleid en praktijken met betrekking tot kinderarbeid, dwangarbeid, werknemersveiligheid, vrijheid van vereniging (d.w.z. het recht om lid te worden van een vakbond), gendergelijkheid, diversiteit en betaling van een leefbaar loon. Good On You kijkt naar hoe goed merken ervoor zorgen dat hun beleid wordt geïmplementeerd en beantwoordt essentiële vragen zoals: geven ze werknemers macht, hebben ze ondersteunende relaties met leveranciers en voeren ze zinvolle audits uit? Beschermt hun beleid werknemers tegen de gevolgen van COVID-19 en gezondheidscrises? Worden werknemers eerlijk behandeld en gecompenseerd? Vermijden ze het inkopen uit gebieden met een hoog risico op moderne slavernij, zoals katoen uit Xinjiang?
Planeet
Voor de planeet beoordeling onderzoekt Good On You diepgaand het milieubeleid van merken om je te helpen door de alomtegenwoordige greenwashing heen te kijken. Good On You kijkt naar het gerapporteerde hulpbronnengebruik en afvalbeheer van elk merk, inclusief de soorten vezels die ze gebruiken, de duurzaamheid van hun bedrijfsmodel, de duurzaamheid van hun producten, hun betrokkenheid bij circulariteit en hun textielafval praktijken. Ze onderzoeken hun beleid met betrekking tot energiegebruik en koolstofemissies, impact op water, biodiversiteit, microvezel vervuiling, ontbossing en het gebruik en de verwijdering van chemicaliën.
Dieren
Of je nu op zoek bent naar diervriendelijke en veganistische mode of je simpelweg zorgen maakt over dierenwelzijn binnen de toeleveringsketen van de mode, let dan op de dieren beoordeling van Good On You. Good On You kijkt naar hoe goed merken het dierenwelzijn in hun hele toeleveringsketen volgen en monitoren, inclusief via betere dierenwelzijn certificeringen. Ze identificeren en markeren merken die wilde dieren gebruiken, vooral bedreigde diersoorten, bont, angora en andere dierlijke materialen waar een hoog risico op wreedheid bestaat. Good On You kijkt naar het gebruik van wol, inclusief “mulesing”, en of en hoe het merk leer, dons en andere dierlijke vezels gebruikt, waarbij ze de voorkeur geven aan gerecycleerde of gecertificeerde materialen. Ze kijken ook of het merk zich heeft gecommitteerd aan het elimineren of verminderen van de hoeveelheid dierlijke producten en zorgen ervoor dat elk dierenwelzijnsbeleid duidelijke implementatiemechanismen heeft.
Binnen elk van de drie gebieden van mensen, de planeet en dieren, kijkt Good On You ook of merken positieve stappen ondernemen, zoals het bieden van leiderschap in de industrie over kwesties, of dat ze zich bezighouden met “positief burgerschap” (bijvoorbeeld leiderschap in duurzaamheidsinitiatieven) of “negatief burgerschap” (bijvoorbeeld politieke lobby tegen de belangen van werknemers of een geschiedenis van het publiceren van misleidende informatie).
De methodologie van Good On You maakt ook onderscheid tussen grote en kleine merken op basis van jaarlijkse omzet of moederbedrijven volgens de definitie van de Europese Commissie. Ze passen proportioneel hogere normen toe op grote merken, omdat deze inherent een grotere impact en invloed hebben. Kleine merken kunnen geen beoordeling “We Avoid” krijgen.
Bevindingen van Good On You
Hoewel er de afgelopen jaren vooruitgang is geboekt in de mode-industrie op het gebied van duurzaamheid, blijft de verandering traag, vooral voor grotere merken. Het is duidelijk dat de industrie als geheel beter moet presteren op het gebied van duurzaamheid. De manier waarop merken zijn verdeeld op de beoordelingsschaal van Good On You geeft een indicatie van de noodzaak voor meer verandering.
Van de ongeveer duizend grote merken die zij hebben beoordeeld:
- 55% heeft een score van 1/5 (“We Avoid”) of 2/5 (“Not Good Enough”)
- 24% heeft een score van 3/5 (“It’s a Start”)
- 20% heeft een score van 4/5 (“Good”) of hoger ontvangen