In deze blogpost leggen we uit hoe merken beoordeeld worden om het Conscious label te krijgen en wat de criteria hiervoor zijn. Waarom de samenwerking met onze nieuwe partner Good On You hiervoor cruciaal is. We beschrijven ook waarom dit Conscious label belangrijk is en waar je de Conscious merken kan vinden op ons platform.
Veel mode blijft onverkocht. We brengen daar verandering in door designer merken te voorzien van technologie, zodat jij uiteindelijk gemakkelijk mode uit eerdere collecties kunt vinden en we er zeker van zijn dat elk kledingstuk wordt gedragen. Conscious zijn, is een oneindige reis van grote en kleine stappen met als doel om een positieve impact te maken. Via ons platform houden we je op de hoogte van de stappen die we maken.
Waarom?
We werken samen met Good On You, 's werelds toonaangevend platform voor duurzaamheidsbeoordelingen van modemerken. Hierdoor kunnen we merken die extra stappen zetten op het gebied van duurzaamheid uitlichten. Weten welke merken een stap verder gaan om duurzamer te zijn, en hoe ze dat doen, maakt het makkelijker om meer bewuste beslissingen te kunnen nemen over kleding die je koopt. Het systeem van Good On You beoordeelt het beleid en de werkwijze van merken op het gebied van mens, planeet en dierenwelzijn. De ratings bestaan uit openbaar beschikbare informatie, waaronder industrie normen, certificeringen en eigen rapportage van merken. Een merk krijgt een algemene beoordeling, evenals individuele beoordelingen in de drie eerder genoemde categorieën. Concreet betekent dit dat de gemiddelde score van de drie categorieën, die hieronder worden besproken, als Conscious moet worden beoordeeld.
De criteria voor Duurzame merken
Een merk moet aan één of meer van de duurzaamheidscriteria hieronder voldoen aan het Conscious label. Als een merk niet aangegeven wordt als Conscious betekent dat, dat het merk niet aan alle de normen voldoet. Deze normen zijn doelbewust hoog. Niet alle merken zullen in aanmerking komen. Sommige producten kunnen wel in aanmerking komen ook al voldoet het merk zelf niet aan de normen.
Algemene beoordeling: Dit houdt in dat de gemiddelde score van de drie onderliggende categorieën hieronder beoordeeld zijn als Conscious.
Mens: Merken worden beoordeeld op hun impact in de toeleveringsketen. Dit houd in dat beleid en praktijken die te maken hebben met kinderarbeid, dwangarbeid, veiligheid van werknemers, gendergelijkheid en betaling van een leefbaar loon worden onderzocht.
Planeet: Merken worden beoordeeld op gebruik van hulpbronnen zoals energie, koolstof, water, chemicaliën en afvalverwerking, inclusief toezeggingen voor circulaire praktijken.
Dierenwelzijn: Merken worden beoordeeld op gebruik van dierlijke producten en hun beleid ten opzichte van dierenwelzijn. Er wordt gekeken naar het gebruik van materialen zoals bont, angora, leer en het beleid met betrekking tot mulesing vrije wol.*
Onze impact
Conscious zijn, is een oneindige reis van grote en kleine stappen met als doel om een positieve impact te maken. We willen zo transparant mogelijk zijn over onze impact. Via ons platform houden we je op de hoogte van de stappen die we maken. Begin 2022 zullen we een sustainability rapport publiceren met onze voortgang sinds 2020.Wil je meer weten? Lees hier de veelgestelde vragen over Conscious merken.
*Mulesing is het verwijderen van huidplooien van de staart van een schaap, om besmetting door steekvliegen of maden te voorkomen.
Meer informatie over de criteria en het beoordelingsproces van Good on You vind je
hier.